torsdag den 23. maj 2013

Nemme boller

Dette er nok opskriften på de nemmeste boller :) 

Den kræver ikke ret mange ingredienser, og man kan ændre den alt efter hvilken slags boller man lige er i humør til. 
Antal: kommer an på hvor store man laver dem, men der bliver omkring 20+ 

Ingredienser:

50 gram gær
1 L vand
2 tsk sukker
2 tsk salt
1 dl olie
Mel ( omkring 1600 g, men prøv at se hvornår konsistensen er rigtig )


Opløs gæren i vandet.

Kom sukker, salt, olie og mel i.

Dejen må gerne stadig være lidt klistret.

Lad den hæve i min. 30 min. ( jeg plejer at lade den hæve i min. 1 time )

Tænd ovnen på 175-180 grader ( varmluft )

Form bollerne og lad dem hæve indtil ovnen er varm nok. 

Bag bollerne i midten af ovnen i ca 10 min. ( ovne bager ikke ens, så prøv at give dem som du plejer, når du bager boller )


Tips: 

Kom gerne en masse kerner i så det bliver lidt mere grove.
F.eks solsikkekerner, valnødder ( hakkes groft ), græskarkerner, havregryn.

I stedet for kun at bruge hvedemel, så brug også gerne noget grahamsmel.
Kom evt lidt maltmel i, dette giver bollerne en mørkere farve. Til denne portion skal der kun 1 spsk i.





I disse boller er der: hvedemel, grahamsmel, maltmel, solsikkekerner, havregryn, valnødder og akacie honning.







"At dvæle ved det negative, forstærker ganske enkelt, det negatives magt."



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar